top of page

טיפול פסיכולוגי בילדים ונוער

אל תישארו לבד - 05057307109

טיפול פסיכולוגי קליני בילדים ומתבגרים

אין דבר כואב יותר להורה מלראות את מצוקת ילדו.  יחד עם הכאב מתעוררים לא פעם רגשות אשמה, סביב שאלות כמו, מה לא עשיתי נכון?

לעתים, ובמיוחד עם מתבגרים, מתעורר גם כעס כלפי הילד או המתבגר, מה שעלול לעורר עוד יותר אשמה. תמיד ישנה תקווה שזהו משבר חולף שיעבור מעצמו, ולעיתים זה נכון. חשוב לזכור שפנייה לטיפול פסיכולוגי איננה הודאה באשמה וכישלון, הורים עושים את הכי טוב שהם יודעים עבור ילדיהם. קשיים של ילדים נובעים ממגוון סיבות, ותפקידנו כהורים לסייע ככל שניתן,  ופנייה לטיפול פסיכולוגי היא סיוע.  

בכל זאת מתי לפנות לטיפול פסיכולוגי של ילדים? 

כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי עבור ילדים, ולו רק להתייעצות. כאשר המשבר מתמשך, ילדים מראים סימני מצוקה שמחריפים, כגון: הרטבה, קשיי שינה, בעיות באכילה, בכי רב, הסתגרות, ביישנות, התקפי זעם,  פחדים לא רציונאליים ומוגזמים וכו'. אצל מתבגרים סימני מצוקה יכולים לבוא לידי ביטוי ע"י ירידה קיצונית בלימודים, הסתגרות, קושי רב בקבלת סמכות ובעיות התנהגות, התנהגות של פגיעה עצמית ועוד.

חשוב לבדוק מה קורה בבית הספר או בגן, כדי לקבל תמונה רחבה יותר על תפקודו של הילד.

הטיפול עצמו:

טיפול פסיכולוגי של ילדים מושתת על אותם עקרונות והנחות יסוד, של קונפליקטים לא מודעים, מעוררי חרדה, הפוגעים בתפקוד. אצל מתבגרים ישנם קונפליקטים ייחודים לגיל, כמו הקונפליקט בין תלות לעצמאות, ובניית הזהות העצמית.

טכניקת העבודה עם ילדים, דומה ושונה מטיפול פסיכולוגי במבוגרים, בשל ההבדלים בהתפתחות הקוגניטיבית והרגשית. טיפול פסיכולוגי של ילדים או מתבגרים דורש ניסיון והתמחות ייחודיים.

טיפול פסיכולוגי של ילדים נעשה פעמים רבות באמצעות משחק, ציור וכו', מאחר וזוהי שפתם של ילדים. עבודה עם משחק דומה לעבודה עם חלום, בו כל דמות ומצב יכולים לייצג מספר משמעויות.  ככל שהילדים גדלים, נעשה הטיפול דומה יותר לטיפול פסיכולוגי בשיחות עם מבוגרים. במקרה של ילדים קטנים  מאוד, מומלץ פעמים רבות לתת הדרכה להורים ולא בהכרח לטפל ישירות בילדים עצמם.

אני מאמינה שההורים הם שותפים מלאים בתהליך הטיפול ובקבלת החלטות, הם מכירים את הילד ואת סביבתו, ולכן הטיפול מלווה בהדרכת הורים.

    

טיפול פסיכולוגי במתבגרים ונוער

גיל ההתבגרות הוא תקופת מעבר מילדות לבגרות. תחילתו עם ראשית התפתחות המינית (הופעת סימני מין משתנים), ואם פעם הוא נגמר בגיל 18, היום הוא מתמשך הרבה יותר, ולמעשה ניתן לומר שהוא תלוי חברה ותרבות.

המעבר מסטאטוס של מתבגר לבוגר.

ההיבט הגופני והמיני –  בגיל ההתבגרות, מתרחשים שנויים בהתפתחות המינית, שמקורם בשנויים  הורמונליים. כתוצאה מכך חווים המתבגרים מתח גופני רב עוצמה, השואף לפורקן באמצעות ספורט, אוננות, ספוק אוטו ארוטי וכו'. שינויים אלו קשורים גם לבעיות שעלולות להתפתח לפגיעה בדימוי גוף, עד הפרעות אכילה.

ההיבט הפסיכולוגי – זהו התחום הקשה ביותר להגדרה. אריקסון טוען שבוגר הוא אדם שעצב לעצמו זהות אישית מגובשת,כולל זהות מינית. כמו כן- אדם בוגר הוא זה שתלותו בזולת מצומצמת ביותר והוא מסוגל להיות עצמאי.

המשימה המרכזית של המתבגר היא לגבש זהות אישית.

זהות אישית מאחדת בתוכה את העבר, ההוה והעתיד הנותנים משמעות לקיומנו. אדם בעל זהות אישית מגובשת הוא אדם נפרד, אוטונומי, יציב בעל בטחון; אדם עם תחושת שייכות ומטרה.

צורך התפתחותי זה, נחווה בהתחלה בזהות לא מגובשת מביאה לבלבול וחוסר בטחון.

מרגרט מהלר טוענת שאדם מתמודד לאורך כל חייו עם הקונפליקט תלות – עצמאות. ישנן תקופות בהן הקונפליקט מעצים. גיל ההתבגרות הוא כזה, והדבר הכרחי על מנת להפוך לאנשים עצמאיים ובעלי זהות מגובשת.

BLOSS כתב על חזרה של התהליך ספרציה – אינדיוידואציה בגיל ההתבגרות. ההתרחקות הנפשית של המתבגר מהוריו החדלים להיות הכל יכולים עבורו. כחלק מתהליך ה- אינדיוידיאציה מעריך המתבגר מחדש את הוריו, מבחינת כוחם וחולשותיהם. הוא מוותר עליהם כאובייקטים ראשונים של אהבה. במקום זאת, הוא משתלב במסגרת קבוצת השווים, בני גילו, ומוצא אהבה ראשונה. המאבק בדחפים המיניים, הקונפליקט של תלות עצמאות, מערער את תחושת הביטחון, ואת יציבות הזהות.

המתבגר שמנסה להיות עצמאי, מרגיש לבד.  הוא שואף להשתחרר מהתלות בהורים אך בו זמנית שואל עצמו: "מה יהיה? איך אסתדר לבד?" העתיד המאיים גורם לו לתחושה של בלבול, לחרדה ולחרדת נטישה מהילדות. מה שנראה זה תנועה מהיצמדות ותלות בהורים לדחייה וריחוק.

ההיבט המשפחתי - בהגיע הילד לגיל ההתבגרות המשפחה עוברת טלטלה. משימת ההורים לאפשר למתבגר לפתח את עצמאותו, ולנוע בדיאלקטיקה של גמישות והרחבת החופש, תוך שימת גבולות, והענקת סביבה עקבית ויציבה וכתף תומכת, תוך קבלת הדחייה, המרד והריחוק כמשימות התפתחותיות ולא מעליבות.

להורים יש חשיבות רבה להתפתחות בגיל הזה, נוכחותם, תמיכתם ואהבתם חשובה. לעיתים התרחקות הילד מבלבלת וגורמת להורה לחשוב, שהמתבגר כבר לא זקוק לו, וזו טעות.

 

יש הרבה התנהגויות, שיכולות להדאיג את ההורים, אך הרבה מהן נורמטיביות. יחד עם זאת יש להיות ערניים.  אצל מתבגרים סימני מצוקה יכולים לבוא לידי ביטוי ע"י ירידה קיצונית בלימודים, הסתגרות, קושי רב בקבלת סמכות ובעיות התנהגות, התנהגות של פגיעה עצמית, הפרעות אכילה, קשיים חברתיים,  חרדות ודיכאון, ועוד.

 

 

זכרו בעיות אמתיות של ילדים לא תעלמנה מעצמן. ככל שהטיפול מהיר יותר, הוא קצר ואפקטיבי יותר! תהליך ההערכה והאבחנה הוא קריטי לטיפול נכון ומדויק. כפסיכולוגית קלינית בכירה, יש ביכולתי לערוך הערכה יסודית ומדויקת גם ללא אבחון יש בידי לתת לכם את המענה הטוב והמקצועי ביותר.  

אבחונים פסיכולוגים -  ילדים  מתבגרים

מתי פונים לאבחון פסיכולוגי של ילדים?

מפנים ילד לאבחון, כשמתגלה קושי לימודי ו/או רגשי ו/או התנהגותי, וכשנראה שהילד במצוקה והסיבה לא ברורה. לעיתים פונים לאבחון פסיכולוגי קליני, כדי לקבל התרשמות מעמיקה על נפשו של הילד. בסופו  ניתנות המלצות על דרכי טיפול פעולה הן לילדים  והן להורים.

כיצד מתנהל אבחון פסיכולוגי של ילדים?

אבחון פסיכולוגי של ילדים מורכב משיחה מקדימה עם ההורים והילד, לחוד, וביחד, תלוי בנסיבות, בגיל וכו'.

האבחון עצמו כולל חלק ביצועי, שבוחן יותר את התפקוד השכלי, הבית ספרי ואפשרות של לקויות למידה, וחלק רגשי שבוחן ע"י ציורים סיפורים וכו' את העולם הנפשי המודע והלא מודע.

ההורים מקבלים דו"ח עם תוצאות האבחון, ונערכת שיחת משוב.

 

שיתוף פעולה של ילדים באבחון?

ילדים משתפים פעולה באבחון, מלבד מקרים יוצאי דופן. ילדים או מתבגרים שמגיעים לאבחון, חשוב שיחושו שהאבחון נועד לעזור להם לפתור את מצוקתם, ושהמטפל/מאבחן, רגיש לצרכיהם, ומגלה הבנה. כך שאם הייתה התנגדות, היא תעלם בדרך כלל במהלך השיחה המקדימה.

 

מה ההבדל בין אבחון פסיכו-דידקטי לפסיכו-דיאגנוסטי?

אבחון פסיכודידקטי של ילדים, נערך לרוב על ידי פסיכולוג חינוכי, והדגש הוא על התפקוד הילד בלימודים ואבחון ליקויי למידה.

אבחון פסיכולוגי פסיכודיאגנוסטי, או אבחון פסיכולוגי קליני, נעשה על ידי פסיכולוג קליני של ילדים ומטרתו היא לתת תמונה מקיפה על תפקודו של ילדים בלימודים, עם חברים, ובעיקר הבנת עולמם הפנימי הלא מודע.

במידה והפסיכולוג הקליני למד גם את המבחנים הדידקטים הוא יכול לתת חוות דעת על לקויות למידה, התקפות לוועדה המאשרת.

חשוב לדעת אבחון תקף לקבלת התאמות למבחני הבגרות רק בחותמת פסיכולוג. אבחון על ידי איש מקצוע אחר לא יהיה תקף, והוא מתאים יותר לכיתות הנמוכות.

השפעת הקורונה על ילדים ונוער - ילדינו חיים בתקופה היסטורית שעוד אין לדעת כיצד תשפיע על האנושות, וחלק מהדברים גם מחלחלים אליהם. רצוי לדבר עם הילדים על המתרחש בהתאם ליכולתם ולהבנתם. חשוב גם לא לחשוף, במיוחד ילדים צעירים, למידע רב ומציף. מחקרים רבים עוד יהיו בנושא,

כרגע הדבר הכי בולט הוא, שחלק מהילדים שהיו רגישים לחרדות כלליות, גופניות, של פרידה, וכדומה, מבטאים את הפחדים בעוצמה מוגברת, במיוחד לאחר החזרה לשגרה.

כמו כן, חלק מהילדים שהתקשו ללכת קודם לבית הספר מסיבות שונות, מתקשים עוד יותר, וילדים שנטו להסתגר, והיו בעלי קושי וצמצום חברתי, עלולים להצטמצם ולהסתגר עוד יותר.

ילדים (מתוך הנביא, ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן, מודן הוצאה לאור)

 

ילדיכם אינם ילדיכם

כי פרי געגועי החיים אל עצמם:

באים המה דרככם אך לא מכם,

חיים עימכם אך אינם שייכים לכם.

תנו לילדיכם את אהבתכם אך לא את מחשבותיכם,

כי להם הגיגיהם.

גופם ישכון בבתיכם, אך לא נשמתם

כי נשמתם מסתופפת בבית המחר -

שם לא תוכלו לבוא אף בחלומותיכם.

אפשר לכם לחפוץ להיות כמותם אך אל לכם לעשותם כמותכם,

כי החיים פניהם קדימה לא אחור, והם לא יתרפקו על האתמול.

bottom of page